Vastgoed Recensies: Maak Kennis met de Stille Meerderheid

Gepost door Jona op 2022-03-27 13:35:00 +0200 in marktinzichten

Illustratie

In de digitale wereld van vandaag is een goede online reputatie goud waard. Hoge reviewscores zijn geven mensen vertrouwen in een product of, in het geval van makelaardij, een dienst. Marktonderzoek laat zien dat 82% van de eigenaars die willen verkopen een makelaar kiezen op basis van reputatie. Getuigenissen van klanten, zowel online als offline, spelen hier een sterke rol in. Het is een keuze gemaakt op basis van buikgevoel.

Dit vertrouwen is dus tegelijkertijd een krachtige tool voor succes en lastig om snel te bemachtigen. Zeker online, waar je niet meer dan 5 seconden hebt om een potentiële klant te overtuigen op je website. In je online reputatie schuilt ook potentieel gevaar: één zeer negatieve score kan het gemiddelde sterk naar omlaag halen, afhankelijk van het totaal aantal reviews. Deze lagere score is niet representatief, maar kost je wel potentiële klanten.

Hoe werken reviews vandaag?

De meeste recensieplatforms zijn defect. Ze lijden aan dé klassieke vertekening bij vrijwillige feedback: alleen de meest uitgesproken klanten laten hun ervaringen achter - wat leidt tot een zeer sterk gepolariseerde collectie aan beoordelingen, die slechts bestaat uit een minderheid van boze en zeer tevreden reviews. Dit geeft bijna nooit de mening weer van het volledige scala aan klanten. Het tegenvallende resultaat: de gemiddelde score van de makelaardij in België is maar 60%, niet meteen het meest overtuigende cijfer om een eigenaar mee te imponeren natuurlijk…

Slechte review Goede review

Daarnaast wegen slechte reviews op de populaire recensieplatformen zwaarder door dan wat representatief is. Als makelaar help je op jaarbasis ongetwijfeld een groot aantal mensen met het succesvol kopen, verkopen of verhuren van hun eigendom. Drie negatieve reviews op een totaal van tien, 30% slechte recensies dus, is dan helemaal geen representatieve weergave van jouw prestaties als makelaar na dat jaar. Toch is dat wat potentiële klanten te zien krijgen.

De impact van de stille meerderheid

De afwezigheid van de grote, stille meerderheid van klanten op reviewplatformen is een stevig probleem voor de online reputatie van makelaars. Die stille meerderheid kan een grote impact hebben op de gemiddelde reviewscore. Uit marktonderzoek blijkt dat wanneer alle klanten van een makelaar een recensie achterlaten, de gemiddelde score van 60% naar 84% stijgt. Deze effectief representatieve score is natuurlijk veel mooier om mee uit te pakken richting een potentiële koper, verkopen of verhuurder.

Ervoor zorgen dat deze stille meerderheid ook hun ervaringen achterlaat in de vorm van een score of een volledige review, is dus essentieel voor het verbeteren van de online reputatie van een makelaar. Maar hoe sprokkel je nu zulke reviews bij elkaar? Hoe krijg je de stille meerderheid zover om toch hun ongezouten mening achter te laten?

Screenshot makelaarspagina Veruit de meeste klanten van vastgoedmakelaars zijn tevreden, maar laten geen reviews achter.

Een eenvoudige manier om meer reviews te verzamelen is via e-mails. Het is echt niet veel werk om een standaardbericht op te stellen waarin een eigenaar vriendelijk gevraagd wordt om een eerlijke review over zijn ervaringen achter te laten. Voorzie een duidelijk moment na het tekenen van de akte waarop je deze mail steeds verstuurt. Boven op het verzamelen van extra recensies laat je ook de impressie achter dat je waarde hecht aan de kwaliteit van jouw service, wat mond-aan-mond reclame enkel ten goede kan komen.

Een andere optie is gebruik maken van een service die het verzamelen van al die reviews voor jou doet, zoals Smooved. Op die manier moet je geen tijd steken in het verzenden van mails.

Daarnaast zorgt het professioneel en telefonisch contact voor meer en betere reviews. Zo kan je de stille meerderheid maximaal mobiliseren om jouw online reputatie als makelaar te optimaliseren. Met een service als Smooved kan je je review score ook meteen implementeren op je website, zodat je bezoekers binnen die belangrijke 5 seconden de kwaliteit van je service ontdekken. Social proof is goud waard online.

Experts

Wil je meer weten?

Boek een meeting met één van onze experts!

Boek meeting